سید مصطفی تاج زاده

دوشنبه, 07 خرداد 1397 ساعت 10:10

زنان بهترین حاملان دموکراسی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

زنان بهترین حاملان دموکراسی،صلح و گفتگو

✍?گفت‌وگوی #سیدمصطفی‌تاجزاده با «موثق»


✅ در حال حاضر جامعه با مشکلات جدی تری مواجه است و حوادث سرنوشت سازی مثل دی ماه ۹۶ را پشت سر گذاشته که خود ناشی از انباشته شدن و تحقق نیافتن مطالبات قشرهای وسیعی از مردم است. بنابراین باید قاطع‌تر با نظارت استصوابی مخالفت کنیم و اجازه ندهیم که انتخابات مهندسی و ترکیب اکثریت کرسی‌های آن از قبل مشخص شود و در نتیجه مجلسی ضعیف شکل بگیرد.

✅ بنظرم تحولات جدی در سال آینده خواهیم داشت؛ یک‌طرف تلاش می‌کند با مهندسی انتخابات گزینش ایرانیان را محدود کند و در طرف دیگر ما باید به سمت انتخابات آزاد حرکت کنیم. این بزرگترین چالش سیاسی در سال آینده خواهد بود.

✅ جریان اصولگرا با حذف و رد صلاحیت گسترده‌ی نامزدهای اصلاح‌طلب توانست مجلس هفتم را فتح کند. اگر انتخابات آزاد می‌بود احتمالا نتیجه عکس آن رخ می داد. اگر اصولگراها فکر می‌کردند که در انتخابات آزاد می‌توانند رقیب را پشت سر بگذارند،ٰ تن به رسوایی رد صلاحیت نزدیک به ۱۰۰ نماینده مجلس ششم نمی‌دادند.

✅ رای ندادن مردم لطمه بزرگی به جریان اصلاح‌طلبی خواهد زد و از این جهت به سود اصولگراها می‌شود. اگر اصلاح‌طلبان تلاش کنند که انتخابات آزاد برگزار شود و مردم احساس کنند در نتیجه پایمردی آنها حکومت به مطالباتشان ولو دیر اما پاسخ داده است، می‌توان خطر ناامیدی و قهر قشرهای وسیعی از مردم را پشت سر گذاشت.

✅ درباره انتخابات ریاست جمهوری باید بعد از انتخابات مجلس و اینکه ما چقدر توانسته‌ایم انتخابات مزبور را آزاد برگزار کنیم، صحبت کرد. باوجود این تصور می‌کنم که فضای غالب اصلاح‌طلبان این است که ما باید نامزد اختصاصی خود را معرفی و از او حمایت کنیم. البته استقبال می کنیم از اینکه آقای علی لاریجانی به‌عنوان نامزد اصولگرایان و رقیب نامزد اصلاح‌طلبان باشد؛ اگر چه ظواهر بیانگر این است که وی نتواند اجماع اصولگرایان را به‌دست آورد و بخشی ازاصولگرایان احتمالا نامزد ویژه خود را معرفی خواهند کرد.

✅ اولا برای ایجاد توازن و عدالت در عرصه مدیریت کشور و ثانیا برای اینکه سیاست در ایران از حالت انحصاری مردانه که با خشونت و عبوسی و تندی همراه است به سمت سیاستی دموکراتیک و تعاملی پیش برود، باید از مشارکت بیشتر بانوان استقبال کرد. حضور زنان می‌تواند این روند را تسهیل کند، چرا که زنان بهترین حاملان دموکراسی، صلح و گفت و گو در همه جوامع از جمله ایران هستند.

✅ ما تجربه مثبتی از حضور زنان در فراکسیون امید مجلس و شورای شهر تهران داریم. در واقع زنان نماینده در مجلس و در شورای شهر در قیاس با مردان نه تنها ضعیف‌تر عمل نکرده‌اند، بلکه کارنامه مثبتی را عرضه داشته‌اند. تا آنجا که بسیاری از مخالفان هم به این نتیجه رسیده‌اند که باید تعداد زنان در انتخابات به عنوان نامزد افزایش یابد و تلاش کنیم که تعداد بیشتری از آنان به مجلس و شورهای شهر راه پیدا کنند تا بتوانند مطالبات ملت را حتی قاطع‌تر، صریح‌تر و شفاف‌تر از مردان دنبال کنند.

✅ اگر ما بتوانیم فضای انتخابات را خیلی آزادتر از آنچه الان شاهدش هستیم بکنیم، آن موقع می توانیم پاسخگوی مطالبات مردم و مشکلات کشور باشیم. در این دوره نیز باید با تمام توان وارد میدان رقابت های انتخاباتی شویم و دولت پنهان را مجبور کنیم تن به قانون دهند و از تنگ نظری و تمامیت خواهی و مهندسی انتخابات دست بردارد.

@MostafaTajzadeh

خواندن 2670 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 07 خرداد 1397 ساعت 10:13

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.