سید مصطفی تاج زاده

شنبه, 02 دی 1396 ساعت 13:58

وقیف فله ای کمر مطبوعات را شکست

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سیدمصطفی تاجزاده
آبان 96

روز دوشنبه به اتفاق همسر عزیزم از نمایشگاه مطبوعات بازدید کردیم. البته خانم محتشمی در میزگردی درباره ی حقوق زنان شرکت کرد و در نتیجه من نصف بازدید را تنها بجا آوردم!

به غرفه های زیادی سرزدیم و سرزدم و بیش از ده مصاحبه کردیم که در اغلب موارد به یک سوال جواب دادیم‌.

نمایشگاه نسبتا خلوت بود. علت آنرا من توقیف فله ای مطبوعات می دانم که کمر نشریات را شکست. امروز متاسفانه تیراژ تمام روزنامه ها و مجلات کشور روی هم یک ملیون نسخه در روز است که بیش از نیمی از آن نیز برمی گردد، یعنی بفروش نمی رسد! این یعنی فاجعه. آن را مقایسه کنید با تیراژ روزنامه ها در بهار مطبوعات در دوره اصلاحات در سال ۷۸ که بیش از ۴ میلیون نسخه در روز بود. همچنین آن را قیاس کنید با کشورهای همسایه ما یعنی با ترکیه و پاکستان که تیراژ یک روزنامه آنان در یک روز دوبرابر مجموع تمام روزنامه ها و مجلات در همان روز در ایران است!؟

توقیف فله ای مطبوعات اصلاح طلب یا مستقل اعتماد مردم را به نشریات داخلی سلب کرد و نرخ مطالعه را کاهش داد. جای مطبوعات آزاد و اصلاح طلب را نیز نه نشریات اصولگرا و نه صداوسیما بلکه شایعه و رسانه های فارسی زبان خارج از ایران گرفت. در ضعف رسانه مثلا ملی همراه با تمام تریبون های رسمی حکومت همین بس که در ماجرای شایعات مربوط به دختر رئیس قوه قضاییه از یک کانال تلگرامی شکست خوردند.

همچنین در نبود رسانه های مستقل از حاکمیت، فساد نیز به نحو بی سابقه در همه ارکان حکومت گسترش یافت.

امسال برخی روزنامه های اصلاح طلب مثل شرق و اعتماد و همدلی نمایشگاه را تحریم کرده اند که این اقدام به نوبه خود به کم رونقی نمایشگاه دامن زده است.

روزنامه شهروند در نمایشگاه امسال با ابتکاری زیبا، قابی درست کرده بود و به شهروندان اجازه می داد که درون آن بروند و عکسی بگیرند و تیتر اول روزنامه را خود انتخاب کنند. من و فخری نیز به درون قاب رفتیم و با این تیتر که "سپنتا را تنها نمی گذاریم" عکسی به یادگار گرفتیم.

خواندن 2269 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.