سید مصطفی تاج زاده

پنج شنبه, 31 خرداد 1397 ساعت 08:22

پنج نکته درباره جرایم امریکا علیه شرکای تجاری ایران

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

پنج نکته درباره جرایم امریکا علیه شرکای تجاری ایران

✍? #سیدمصطفی تاجزاده

✅ آمریکا از سال ۲۰۰۹ میلادی مشغول جریمه و تحریم شرکت‌ها و بانک‌هایی است که قوانین تحریمی علیه ایران را نقض کنند. شرکت‌هایی که بالای ۲۰۰میلیون دلار جریمه شده‌اند از این قرارند:

«در فرانسه، شرکت BNP paribas حدود ۹میلیارد دلار
در انگلیس، شرکت HSBC حدود دو میلیارد دلار
در آلمان، کامرز بنک ۱.۴میلیارد دلار
در چین، شرکت ZTE حدود ۱.۳میلیارد دلار
در انگلیس، شرکت Standard Chartered حدود ۶۶۷میلیون دلار
در هلند، شرکت ING حدود۶۲۰میلیون دلار
در سوئيس، شرکتCredit Suisse حدود ۵۳۶میلیون دلار
در هلند، شرکت ABN Amro حدود پانصدمیلیون دلار
در انگلیس، شرکت Barclays حدود سیصدمیلیون دلار
دویچه بانک آلمان حدود ۲۶۰میلیون دلار
شلومبرگر آمریکا حدود ۲۳۴میلیون دلار
آمریکا تا کنون از محل جریمه شرکت‌ها و بانک‌های خارجی به دلیل تعامل با ایران، بیش از 17 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است». (فارس به نقل از جوئیش تلگراف)

✅ ۱. چرا امریکا در طول حدود ۳۰ سال تحریم جمهوری اسلامی ( پس از اشغال سفارتش در تهران تا ارجاع پرونده کشورمان به شورای امنیت) نتوانسته بود شرکای تجاری ایران را جریمه کند؟ یک دلیل داشت؛ تحریم‌های امریکا یک‌جانبه بود و برای دیگران الزام‌آور نبود. دنیاناشناسی احمدی‌نژاد و حامیانش در حاکمیت پرونده ایران را به شورای امنیت کشاند و قطعنامه‌های آن شورا همه تحریم‌ها علیه ایران را برای دنیا الزام‌آور کرد. این بزرگترین هدیه به کاخ سفید بود که بتواند با استناد به مصوبات "شورای امنیت سازمان ملل" و نه "کنگره امریکا" همکاران اقتصادی ایران را در سراسر جهان ۱۷ میلیارد دلار جریمه کند.

✅ ۲. علت اصلی اینکه برجام نتوانست همکاری مجدد بانک‌های بزرگ دنیا را با ایران جلب کند، ترس آنها از جرایم میلیارد دلاری تازه بود و اینکه سود ناشی از مشارکت با ایران را کمتر از زیان ناشی از تهدیدهای امریکا و هزینه وکلا برای دفاع از خود ارزیابی کردند.

✅ ۳. اگر پرونده کشورمان به شورای امنیت نرفته بود و اگر حکومت حداقل درایت را حتی پس از ارجاع پرونده ایران به شورای مزبور نشان می‌داد و مانع تصویب قطعنامه‌های تحریم آن می‌شد، جمهوری اسلامی قادر به ادامه همکاری با این بانک‌ها و دورزدن تحریم‌ها بود بدون آنکه نیاز به امثال بابک زنجانی داشته باشد. بهترین دلیل آنکه ایران در طول سه دهه از پس تحریم‌های امریکا برآمده بود بدون آنکه به امثال او متوسل شود. بابک زنجانی‌ها نتیجه جهانی‌ و الزام‌آور شدن تحریم‌ها بود.

✅ ۴. امریکاناشناسانی که دیروز بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ دنیا را از همکاری با ایران بازداشتند، امروز با نادیده گرفتن نقش و سهم ایران‌سوز خود، می‌کوشند مقصر اصلی خروج ترامپ از برجام را ضعف آن توافق ایران‌ساز و آرامش آفرین معرفی کنند و با زمینه‌سازی برای خروج کشورمان از برجام باردیگر تمام قدرت های بزرگ دنیا را علیه ایران به اجماع برسانند. به همین دلیل یکی از پایان دیپلماسی سخن می‌گوید (رئیس بسیج) و دیگری برجام را عامل نهادینه شدن تحریم ها می‌خواند ( فرمانده سپاه). سومی نیز برجام را تمام شده می‌نامد و از روحانی می‌خواهد که با پافشاری بر آن اشتباه چهارم خود را مرتکب نشود ( محسن رضایی). حال آنکه همه سخن ترامپ آن است که اوباما با برجام جمهوری اسلامی را از فروپاشی ناشی از اثر تحریم‌ها نجات داد و او اینک درصدد است با احیای همان تحریم‌ها، حتی اگر نتواند نظام را تغییر دهد، بیشترین امتیازها را از ایران بگیرد.

✅ ۵. سیستم بانکی ایران افزون بر ضعف کلی حاکم بر مدیریت کشور با دو مشکل بالفعل تحریم‌های پیشین و تحریم‌های جدید ناشی از عدم تصویب FATF مواجه است. تعلل در تایید دومی، درست مانند رفتن پرونده کشورمان به شورای امنیت، هزینه‌های زیاد و غیرضرور به ایران تحمیل می‌کند.

خواندن 2378 دفعه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.